[ Pobierz całość w formacie PDF ]

wówczas nie władcami twoimi, lecz narzędziami posłusznymi i sprawnymi, którymi będziesz
się posługiwał przy współpracy nad postępem ludzkości, nad jej zbawieniem. Nie będziesz
tęsknił do uciekania z Ziemi, lecz do pracy na niej, zostaniesz czeladnikiem Chrystusowym.
Rzecz prosta, że nie oznacza to przywiązania się do dóbr ziemskich. Będziesz wówczas już na
tym stopniu, na którym nie wiąże cię nikt i nic. Będziesz oswobodzony. Wszystko, co masz,
będziesz oddawał na usługi ludzkości, dla jej dobra. Sam dla siebie niczego nie zapragniesz i
właśnie dlatego będziesz miał do rozporządzenia środki najpotężniejsze, jakie może mieć
mocarz największy świata, abyś tych środków mógł dla świata używać.
Na stopniu nijamy masz przed sobą wbudowanie całkiem nowych właściwości na miejsce
tego śmiecia, które usuwasz dzięki uprawianiu jamy. Rzecz prosta, że z tym wbudowaniem
nie będziesz zwlekał aż do zupełnego oczyszczenia, zwłaszcza że ono nie kończy się nigdy,
lecz w miarę jak będzie przybywać opróżnionego i oczyszczonego miejsca, będziesz w nie
wstawiał stopniowo nowe własności. Dostrzeżesz wtedy, że stopnie ścieżki nie idą kolejno po
sobie, lecz biegną równolegle obok siebie, tylko początek ich jest kolejny. Na dalszych
stopniach spostrzeżesz to jeszcze wyrazniej.
VIII
ASANA (POSTAWA %7łYCIOWA)
Niemowlę dlatego najpierw uczy się siedzieć, potem stać, a na końcu chodzić, bo do tych
pozycji ciała dostosowuje swoje ciała niewidzialne. Taki porządek koLejny w układaniu ciała
przy ćwiczeniach będziesz musiał zachować i ty, aby ćwiczenia odbywały się prawidłowo.
Dla Indów pozycja ciała podczas ćwiczeń była warunkiem bardzo szczegółowo
opracowanym, bo ciała te wdziewali na siebie dopiero od niedawna. Przepisy najbardziej
drobiazgowe opracowała materialistyczna Hatha joga i np. dla pranajamy stworzyła aż 66
różnych pozycji ciała: 32 asany, 24 mudry i 10 kumbhak. Radża joga nie przywiązywała
takiej wagi do ciała fizycznego, przepisywała zatem pozycję ciała swobodną na tyle, aby
można ją było zachować bez zmiany przez czas dłuższy. Jedynym warunkiem było takie
ułożenie ciała, aby głowa, szyja i kręgosłup tworzyły linię prostą, potrzebną dla
niezakłóconego przepływu prądów eterycznych. Linię prostą zachowaj i ty w układzie ciała
podczas pratjahary, dharany, dhjany i samadhi. Początkowo uprawiaj te ćwiczenia w pozycji
poziomej, ułożywszy się jak najwygodniej, pózniej możesz przejść do pozycji pionowej,
siedząc prosto lub stojąc.
Warunki asany nie ograniczają się jednak tylko do układu ciała. Nazwa ta oznacza w
sanskrycie "postawę", zatem postawę nie tylko cielesną, lecz także psychiczną lub duchową.
Nawet postawa cielesna, to nie tylko sam układ ciała, lecz także stan jego zdrowia, jego
nastrój, jego sprawność, wreszcie warunki jego otoczenia. Na nic ci się nie przyda
najstaranniej ułożona pozycja, jeżeli żołądek masz obciążony trudno strawnymi potrawami
lub jeżeli właśnie cierpisz na jakąś chorobę lub dolegliwość, choćby tak niewinną jak katar
albo wreszcie jeśli jesteś wyczerpany nadmierną pracą. Tak samo nie poprawi sytuacji układ
ciała, jeżeli jesteś rozdrażniony, przygnębiony lub zaniepokojony. Bezwartościowe będzie
także układanie ciała, jeżeli nie jesteś pewien, czy za minutę nie przeszkodzi ci ktoś lub coś
pilnego. Do ćwiczeń zatem potrzebny jest, oprócz warunków fizycznych, także odpowiedni
nastrój i otoczenie.
47
www.teozofia.org  Teozofia w Polsce
Wiesz już, że w Hatha jodze "jama" zawiera oczyszczenie się, lecz nie wewnętrzne, a cielesne
i obejmuje przepisy tak dla nas proste jak codzienne mycie się, płukanie gardła i nosa,
czyszczenie zębów, opróżnianie i utrzymywanie w sprawności jelit itp. To wszystko
wykonujesz i bez znajomości jogi, tylko na podstawie przyzwyczajeń nabytych już w
dzieciństwie. Przypomnę ci tylko w tym miejscu, że taka higiena ciała nie jest czymś, ponad
co mógłbyś czuć się "wyższym", bo nie wolno ci jej zaniedbywać, ani nie doceniać. Może
niektóre z tych wskazań zarzuciłeś jako zbyteczne, ale przywróć je w życiu codziennym, a
zauważysz jak są pożyteczne. Wskażę ci tylko dwa, może lekceważone przez ciebie. Myjąc
się rano, nabierz na dłoń wody i wciągnij jaw oba nozdrza jak tylko możesz najgłębiej, aby
wypłukać wnętrze jamy nosowej. Uchroni cię to od kataru, a głosowi nada dzwięczność i
czystość. Tak samo szklanka zwykłej wody stawiana co dzień wieczorem przy łóżku, a
wypijana rano nie od razu, lecz łyżkami co minutę, podwyższy sprawność twych jelit tak, że
środki apteczne nie będą ci potrzebne. Wiesz zapewne jak jest wskazane mycie wieczorem,
przynajmniej rąk, jeżeli nie całego ciała, a to nie z powodu czystości pościeli, lecz przede [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zboralski.keep.pl