[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Korekcja obrazu przed wydrukiem ...............................................................................................340
Osiąganie pożądanego zakresu tonalnego...............................................................................341
wiczenie: Przygotowanie obrazka do druku.........................................................................341
Przygotowanie obrazka do druku na drukarce biurkowej.......................................................344
Korzystanie z systemu zarzÄ…dzania kolorem.................................................................................345
Drukowanie za pośrednictwem Internetu......................................................................................345
Publikowanie zdj¹Ä‡ w Internecie ........................................................................................ 346
Podsumowanie .................................................................................................................... 347
Dodatek A Zawartość CD-ROM-u .........................................................................349
Dodatek B SÅ‚owniczek..............................................................................................351
Skorowidz..................................................................................................................369
Rozdział 7.
Robimy zdjęcia
Znana fotografka, Margaret Bourke-White, pracowała w ten sposób, że ustawiała czas
naÅ›wietlania na 1/100 sekundy i robiÅ‚a zdj¹cie za zdj¹ciem przy każdym możliwym
ustawieniu przesÅ‚ony. Dzi¹ki takiemu podejÅ›ciu miaÅ‚a pewność, że przynajmniej jedna
fotografia b¹dzie wyglÄ…daÅ‚a dobrze.
Prawie wszyscy zajmujÄ…cy si¹ fotografowaniem zużywajÄ… nieraz caÅ‚e rolki filmu tylko
po to, aby ostatecznie otrzymać jedno lub dwa dobre zdj¹cia. Niestety, żadna technolo-
gia nie jest w stanie zagwarantować, że każde zdj¹cie b¹dzie wyglÄ…daÅ‚o jak należy, ale
istniejÄ… pewne zasady, których przestrzeganie zwi¹ksza szans¹ na uzyskanie dobrych
fotografii. Aparaty cyfrowe posiadają kilka cech, które mogą znacznie ułatwić nam
otrzymywanie dobrych zdj¹Ä‡.
Ponieważ nie musisz martwić si¹ o klisze i ich wywoÅ‚ywanie, używajÄ…c aparatu cyfro-
wego łatwo możesz stosować podejście Bourke-White. Dużo lepszym rozwiązaniem
wydaje si¹ jednak sp¹dzenie pewnego czasu na nauce inteligentnego wykorzystania
funkcji dost¹pnych w aparacie fotograficznym.
Chociaż w fotografii jest miejsce na wyrażanie swych artystycznych skłonności, gdy
ostatecznie dochodzi do naciÅ›ni¹cia spustu migawki, musisz podjąć wiele zupeÅ‚nie pro-
stych, mechanicznych decyzji od ustawienia obiektywu do parametrów ekspozycji.
Jak wspominano wczeÅ›niej, książka ta nie zajmuje si¹ fotografiÄ… jako sztukÄ… i nie jest
kierowana bezpośrednio do osób pragnących zostać artystami w tej dziedzinie. Kompo-
zycja, percepcja i inne bardziej artystyczne tematy zostały opisane całkiem niezle
w wielu książkach poÅ›wi¹conych fotografii i plastyce, wi¹c nie ma potrzeby zajmowa-
nia si¹ nimi w niniejszym tomie.
Gdy już masz wizj¹ tego, jak powinno wyglÄ…dać dane zdj¹cie, musisz wiedzieć, jakie
ustawienie aparatu pozwoli Ci utrwalić t¹ wizj¹ na noÅ›niku. W niniejszym rozdziale
skupimy si¹ głównie na sterowaniu funkcjami odpowiedzialnymi za wyglÄ…d zdj¹cia
i omówimy automatyczne ustawianie tych parametrów przy użyciu funkcji oferowanych
przez aparaty cyfrowe. W nast¹pnym rozdziale nieco bardziej szczegółowo zajmiemy
si¹ tematykÄ… pomiaru Å›wiatÅ‚a i ustawianiem ekspozycji.
122 Fotografia cyfrowa
Wstępne konfigurowanie aparatu
Zanim zaczniesz wykonywać zdj¹cia, musisz okreÅ›lić ustawienia aparatu stosownie do
warunków otoczenia i parametrów zdj¹cia, jakie chcesz uzyskać. JeÅ›li na przykÅ‚ad
chcesz prezentować obrazki na stronie internetowej, ustawienia rozdzielczości i kom-
presji b¹dÄ… inne niż w przypadku zdj¹Ä‡ przeznaczonych do wydruku. Przygotowanie
aparatu do zdj¹cia rozpoczyna si¹ od wyboru trybu fotografowania.
Wybór trybu fotografowania
Prawie każdy aparat cyfrowy posiada możliwość wybrania jednego z kilku trybów foto-
grafowania, który narzuca aparatowi pewne decyzje dotyczące ekspozycji, a inne decyzje
[ Pobierz całość w formacie PDF ]